Tilstrækkeligt mælk på et bryst og svært ved at falde i søvn

9. marts 2008

Alder:
3 mdr.

Tilstrækkeligt mælk på et bryst og svært ved at falde i søvn

Kære Helen

Vores pige er nu 3 ½ mdr. gammel. De 2 første mdr. startede hun ud med store skrige/grædeture, særligt om aftenen (kolik). I vågentimerne var hun glad og tilfreds, blev ammet 100%, gylpede en del. Allerede her var det tydeligt, at hun sugede mange indtryk til sig.

Efter de 2 mdr. kom vi ind i en periode, der langsomt blev bedre. Hun var langt lettere at få til at sove, græd sig dog oftest fortsat i søvn. Nu er billedet dog vendt igen. Hun er virkelig svær at få til at sove, græder og skriger meget, særligt om aftenen. Vi har prøvet at lægge hende, når vi kunne se trætheden melde sig, men uden effekt. Hun hygger sig rigtigt meget i vågentimerne, men virker næsten skræmt over at skulle sove.

Efter en tid med vildt skrigeri kan vi bryde dette på puslebordet, hvor hun så igen griner til os! Hun pludrer så lidt i sengen, men herfter er søvnen så en ny kamp. Dette kan fortsætte i op til 2 t.! Hun har hele tiden været mest vågen/aktiv om aftenen, er fx vældig glad for aktivitetstæppet, pludrer og snakker.

I dagtimerne sover hun udendørs i barnevogenen (2 x 2-3 t.), om aftenen i liften (1-2 x ½ t.) og til sidst i forældrenes seng (kl.24-10, ammes kl. 3 og 7 nat), denne “rytme” har fulgt hende fra start. Når hun endelig falder i søvn sover hun godt.

Vores ønske er, at få nogle råd til, hvordan vi kan hjælpe hende ind i søvnen. Og på sigt langsomt at få hende over i egen seng. Vi har prøvet forskellige sovesteder, musik, gynge i lift, gåtur aften, sidde hos mor/far mv. Til slut I “kampen” fungerer det bedst at holde i hånd, holde hendes sut og at hun har en sutteklud ...

Annonce

... at putte sig ved.

Vores pige afviste tidligt det ene bryst og ammes nu på et bryst. Hun spiser 6-7 x /døgn. Det går ok, dog er det ofte korte måltider på 5-8 min, hvorefter hun vender sig væk fra brystet. Hun kan til tider være meget ukoncentreret, når hun spiser. Det hjælper af og til at gå lidt rundt imens. Hun gylper nu kun minimalt. Efter måltidet virker hun stort set altid tilfreds og pludrer løs. Enkelte gange har jeg en fornemmelse af hun “sejtrækker” og gylpen virker da også de gange tyk og klumpet. Jeg har forsøgt hyppigere måltider, men dette giver kortere/dårlig amning.

Nu er vi simpelthen i tvivl, om hun får tilstrækkelig mælk på det ene bryst. Vores læge og sundhedsplejerske, mener ikke, vi skal bekymre os om vægten. Som de siger ser hun fin ud og har også små “deller”. Gennemsnitlig tog hun de første 7 uger 200 g. /uge og de næste 8 uger har hun taget 150 g./ uge. Er vokset fra 51 cm. til 64 cm. Hun vejede ved fødslen 3100 g og gik 1 uge over tiden. Inde i maven fulgte hun sin egen vækstkurve i den nederste del af normalområdet.

Vi har besluttet at øve os lidt med en sutteflaske med mme. (øko Hipp). Dels pga. vægten, men også pga. grædturene om aftenen. Jeg vil vældig gerne fortsætte med at amme til 6 mdr.!, og vi har derfor givet flasken efter ammemåltiderne. Hun har nysgerrigt smagt lidt på mælken, men vender sig væk efter ca. 5 ml. Vi vil derfor gerne bede om et godt råd mht. dette. Skal vi fortsætte med at prøve med mme? og om 14 dage, hvor hun bliver 4 mdr.: hvilken slags supplerende mad skal vi give, og hvordan gives den bedst?

Glæder os til at høre fra dig.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika