Brev:
Tilstrækkeligt mælk på et bryst og svært ved at falde i søvn
9. marts 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Helen
Vores pige er nu 3 ½ mdr. gammel. De 2 første mdr. startede hun ud med store skrige/grædeture, særligt om aftenen (kolik). I vågentimerne var hun glad og tilfreds, blev ammet 100%, gylpede en del. Allerede her var det tydeligt, at hun sugede mange indtryk til sig.
Efter de 2 mdr. kom vi ind i en periode, der langsomt blev bedre. Hun var langt lettere at få til at sove, græd sig dog oftest fortsat i søvn. Nu er billedet dog vendt igen. Hun er virkelig svær at få til at sove, græder og skriger meget, særligt om aftenen. Vi har prøvet at lægge hende, når vi kunne se trætheden melde sig, men uden effekt. Hun hygger sig rigtigt meget i vågentimerne, men virker næsten skræmt over at skulle sove.
Efter en tid med vildt skrigeri kan vi bryde dette på puslebordet, hvor hun så igen griner til os! Hun pludrer så lidt i sengen, men herfter er søvnen så en ny kamp. Dette kan fortsætte i op til 2 t.! Hun har hele tiden været mest vågen/aktiv om aftenen, er fx vældig glad for aktivitetstæppet, pludrer og snakker.
I dagtimerne sover hun udendørs i barnevogenen (2 x 2-3 t.), om aftenen i liften (1-2 x ½ t.) og til sidst i forældrenes seng (kl.24-10, ammes kl. 3 og 7 nat), denne “rytme” har fulgt hende fra start. Når hun endelig falder i søvn sover hun godt.
Vores ønske er, at få nogle råd til, hvordan vi kan hjælpe hende ind i søvnen. Og på sigt langsomt at få hende over i egen seng. Vi har prøvet forskellige sovesteder, musik, gynge i lift, gåtur aften, sidde hos mor/far mv. Til slut I “kampen” fungerer det bedst at holde i hånd, holde hendes sut og at hun har en sutteklud at putte sig ved.
Vores pige afviste tidligt det ene bryst og ammes nu på et bryst. Hun spiser 6-7 x /døgn. Det går ok, dog er det ofte korte måltider på 5-8 min, hvorefter hun vender sig væk fra brystet. Hun kan til tider være meget ukoncentreret, når hun spiser. Det hjælper af og til at gå lidt rundt imens. Hun gylper nu kun minimalt. Efter måltidet virker hun stort set altid tilfreds og pludrer løs. Enkelte gange har jeg en fornemmelse af hun “sejtrækker” og gylpen virker da også de gange tyk og klumpet. Jeg har forsøgt hyppigere måltider, men dette giver kortere/dårlig amning.
Nu er vi simpelthen i tvivl, om hun får tilstrækkelig mælk på det ene bryst. Vores læge og sundhedsplejerske, mener ikke, vi skal bekymre os om vægten. Som de siger ser hun fin ud og har også små “deller”. Gennemsnitlig tog hun de første 7 uger 200 g. /uge og de næste 8 uger har hun taget 150 g./ uge. Er vokset fra 51 cm. til 64 cm. Hun vejede ved fødslen 3100 g og gik 1 uge over tiden. Inde i maven fulgte hun sin egen vækstkurve i den nederste del af normalområdet.
Vi har besluttet at øve os lidt med en sutteflaske med mme. (øko Hipp). Dels pga. vægten, men også pga. grædturene om aftenen. Jeg vil vældig gerne fortsætte med at amme til 6 mdr.!, og vi har derfor givet flasken efter ammemåltiderne. Hun har nysgerrigt smagt lidt på mælken, men vender sig væk efter ca. 5 ml. Vi vil derfor gerne bede om et godt råd mht. dette. Skal vi fortsætte med at prøve med mme? og om 14 dage, hvor hun bliver 4 mdr.: hvilken slags supplerende mad skal vi give, og hvordan gives den bedst?
Glæder os til at høre fra dig.